<br />
<b>Notice</b>:  Trying to access array offset on value of type int in <b>C:\home\site\wwwroot\wp-content\themes\rdc\includes\page-intro.php</b> on line <b>91</b><br />
23 december 2022

Klanten behouden met e-mailmarketing? Dit zijn de trends voor 2023

Sinds de coronacrisis zit e-mailmarketing in een enorme stroomversnelling. Dat zegt Mitch van Maurik, e-mailmarketingspecialist bij RDC. Het is volgens hem namelijk dé manier om op afstand een duurzame relatie op te bouwen met je klanten – ook als je in de mobiliteitsbranche werkt. Hij praat je bij over de belangrijkste trends op dit gebied.

De trends hebben alles te maken met relevantie, engagement en datagedrevenheid, zegt Mitch. Volgens hem zorgen al deze facetten ervoor dat je klanten loyaler worden en vaker bij je aankloppen. Een goede reden om eens dieper op die ontwikkelingen in te gaan, dus!

Trend 1: Extreem gepersonaliseerde e-mails

De tijd van onpersoonlijke bulkmails is voorbij. Om de relatie met je klant goed te houden, is het personaliseren van je berichten echt key. Dit gaat verder dan alleen een de naam van de klant in de aanhef. Baseer het onderwerp van de tekst bijvoorbeeld op de eigenschappen van diens auto of aankoopgeschiedenis.

Maar er zijn meer manieren om je mails af te stemmen op de ontvanger. Verstuur bijvoorbeeld opvolgberichten op basis van de links die hij eerder heeft aangeklikt. Zo krijg je steeds meer te weten over zijn interesses en is het makkelijk om de meest kansrijke leads te herkennen en op te volgen.

Voor het schrijven en versturen van persoonlijke mails bestaan meerdere tools, zoals CaRe-Mail. Hiermee stem je de tekst makkelijk af op de klant. Bijvoorbeeld door bepaalde blokken tekst wel of juist niet te tonen. Deze tools zijn ook handig om specifieke mails te sturen naar aanleiding van het klikgedrag van de klant op jouw website.

Trend 2: Realtime content

Goede mails zijn relevant en passen perfect bij de actuele situatie van de ontvanger. We zien dat ondernemers hiervoor steeds vaker gebruikmaken van realtime content. Met deze techniek is het moment van verzenden niet meer leidend voor wat de lezer te zien krijgt. Maar het moment van openen des te meer! Hierdoor ben je het meest relevant op het moment dat het er echt toe doet.

Met realtime content kun je bij een campagne voor cabrio’s of een winterbandenwissel bijvoorbeeld inspelen op de weersverwachting. Of je stuurt een onderhoudsuitnodiging met een realtime overzicht van de beschikbare afspraakdata. Een meer bekende vorm van realtime content is de countdowntimer. Dat is een aftelklok die aangeeft hoe lang een speciale actie nog geldt. Dit geeft lekker veel urgentie aan je boodschap en klanten zijn sneller geneigd om tot actie over te gaan.

Trend 3: Marketing automation

Mobiliteitsbedrijven richten zich de laatste tijd veel vaker op het optimaliseren en het automatiseren van relevante contactmomenten. Waarschijnlijk zet deze trend zich in het komende jaar voort. Met marketing automation worden contactmomenten en e-mails automatisch gegenereerd op basis van het (klik)gedrag van een lead of een klant. Hiermee sluiten de berichten heel goed aan op de situatie, verwachtingen en behoefte van de ontvanger.

Een goed voorbeeld van marketing automation is een aftersalescampagne waarbij klanten automatisch een mail ontvangen als ze iets bij je hebben gekocht, zoals een auto. In het bericht krijgen ze bijvoorbeeld nog wat extra uitleg over de features van hun aankoop.

Marketing automation wordt ook vaak ingezet voor mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Zij ontvangen dan bijvoorbeeld automatisch een welkomstbericht. In die mail worden ze vaak uitgenodigd om hun profieldata aan te vullen. Zo is het voor de verzender makkelijker om de nieuwsbrieven nog meer op hen toe te spitsen.

Trend 4: Interactieve elementen in e-mail

In traditionele mails staan vaak links naar pagina’s waar klanten iets kunnen doen, zoals een product aankopen. Gelukkig komen er steeds meer tools waarmee je de interactieve elementen, die je normaal alleen op een website ziet, in de mail zelf verwerkt.

Denk bijvoorbeeld aan de interactieve auto configurator. Met deze tool kiest de klant in het bericht zelf al de kleur en de velgen van zijn nieuwe auto. Zo houd je zijn aandacht veel langer vast. Om zijn aankoop af te maken hoeft hij alleen nog op de link te klikken.

Het gebruik van interactieve elementen zit overigens nog wel in de beginfase. Dat komt doordat het veel tijd kost om deze tools te ontwikkelen. Het is dus een trend voor de toekomst!

Klantgerichte e-mailings maken in je eigen huisstijl? CaRe-Mail maakt het je makkelijk!

CaRe-Mail is een slim en actiegericht klantcontactsysteem dat we koppelen aan jouw DMS of garagesoftware. Jouw klant- en voertuiggegevens verrijken we met de databronnen van RDC. Zo kun je iedere klant op het juiste moment en op de meest efficiënte manier benaderen. Wil je meer tips over hoe je jouw e-mails het beste inzet voor een goede klantrelatie? Bekijk dan eens de whitepaper die Mitch hierover schreef. Hierin vind je onder meer tips die je meteen kunt toepassen.

Meer weten?

Benieuwd wat CaRe-Mail voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag dan nu een demo aan via dit contactformulier.

 

Heb je een vraag of opmerking,
of ben je op zoek naar advies?
<br />
<b>Notice</b>:  Trying to access array offset on value of type int in <b>C:\home\site\wwwroot\wp-content\themes\rdc\footer.php</b> on line <b>34</b><br />
Bel ons

Op werkdagen van 8:00 tot 17:30 uur kun je ons telefonisch bereiken.

020 - 644 55 53
Stuur een mail

Op de eerstvolgende werkdag neemt een medewerker van de servicedesk contact met je op over jouw bericht.

servicedesk@rdc.nl