
Storingen en mededelingen
Een probleem geconstateerd?
Check hieronder of de dienst waarmee je een probleem ervaart, te kampen heeft met een storing. Staat jouw probleem er niet bij? Neem dan contact op met onze servicedesk via 020-6445553 om snel geholpen te worden. Servicedesk gesloten? Doe dan je melding middels het formulier hieronder.
Actuele storingen en mededelingen
5Woensdagavond 04 okt vindt er vanaf 19u onderhoud plaats op Mobi-ID
Rond deze tijd kunt u mogelijk een korte periode niet inloggen.
Mocht u vragen hierover hebben, we zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 – 17:30 per e-mail: servicedesk@rdc.nl
Bij enkele RDC diensten komt het momenteel voor dat u de melding toegang geweigerd in beeld krijgt. Deze melding is op te lossen door uw browsergeschiedenis te wissen.
- Open uw browser.
- Druk op Ctrl + Shift + Delete (Windows) of Command + Shift + Delete (Mac) op uw toetsenbord.
- Er verschijnt een pop-up of nieuw venster met de optie om browsegegevens te wissen.
- Kies bij het tijdsbereik de gehele tijd.
- Zorg ervoor dat ‘Cache’ of ‘Tijdelijke internetbestanden’ is geselecteerd.
- Klik op de knop ‘Wissen’ of ‘Verwijderen’.
- Sluit uw browser en start deze opnieuw.
Hierna moeten uw RDC diensten weer zoals gebruikelijk werken.
Met ingang van 20 mei 2023 kent APK Afmelden een nieuwe toepassing. Het brandstofverbruik van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor en met een datum eerste toelating (DET) vanaf 01/01/2021 moet met ingang van deze datum worden uitgelezen. Volledig elektrische voertuigen vallen hier niet onder.
De gegevens van de boordcomputer worden via de EOBD (autodiagnoseapparaat) uitgelezen en door jou, buiten het APK-systeem om, verstuurd naar de RDW. Soms kun je het verbruik niet doorgeven.
In het scherm ‘Afmelden APK’ is daarvoor een veld toegevoegd: ‘Reden niet aanleveren brandstofverbruik’. Het nieuwe veld kent drie keuzemogelijkheden:
- Technisch: Als er een technische reden is waardoor het brandstofverbruik niet aangeleverd kan worden, selecteer dan deze keuze.
- Toestemming: Als de eigenaar van het voertuig niet wil dat de brandstofverbruiksgegevens worden doorgegeven aan de RDW, selecteer dan deze keuze.
- Aangeleverd/NVT: Als de brandstofverbruiksgegevens vanuit jouw EOBD uitleesapparatuur wel naar de RDW zijn verstuurd of het desbetreffende voertuig een datum eerste toelating (DET) van voor 01/01/2021 heeft, selecteer dan deze keuze.
Klik hier voor een voorbeeld van het invoerscherm (opent in een nieuw scherm).
De regelgeving m.b.t. de uitleesapparatuur is nog niet gepubliceerd door de overheid. Hiervoor heeft de RDW bepaald dat wanneer de erkenninghouder nog geen geschikt uitleesapparaat heeft, de keuze ‘Technisch’ gebruikt moet worden. Dit is een tijdelijke maatregel vanuit de RDW. Het nieuwe veld is ook beschikbaar voor het softwarepakket dat je mogelijk al gebruikt voor het uitvoeren van de APK afmelding naar RDC. Raadpleeg daarvoor jouw eigen softwareleverancier.
Wil je meer weten? Via servicedesk@rdc.nl en 020-644 5553 helpen we je graag.
De APK-regelgeving wijzigt op 20-05-2023 bij de RDW. Deze wijziging kan gevolgen hebben voor uw APK omgeving. Hieronder staan de wijzigingen beschreven (Tekst is van de RDW):
- Het Reparatieadviespunt binnen eCall (RA8) vervalt. Is er na het starten van de motor een waarschuwingssignaal dat het eCall-boordsysteem niet goed werkt? Dan keurt u het voertuig af. Twijfelt u onder de melding? Doe dan een rijproef. Dit geldt voor alle personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s. Het maakt niet uit wat de datum eerste toelating van een voertuig is.
- RDW heeft in april een brief gestuurd over het uitlezen en versturen van het brandstof-en elektriciteitsverbruik tijdens de APK. Om de gegevens uit te lezen moet uw apparatuur aan extra eisen voldoen. Het kan zijn dat de apparatuur die u nu gebruikt niet meteen geschikt is. Misschien kunt u de apparatuur via een software-update geschikt maken. Het kan ook zijn dat u nieuwe apparatuur moet kopen. Heeft u nu nog niet de juiste apparatuur? Regel dit dan snel.
De regelgeving gaat in op 01-01-2024.
De RDW voert op een aantal zondagen in 2023 groot onderhoud uit. Het gaat om de volgende dagen:
- Zondag 22 januari
- Zondag 19 februari
- Zondag 19 maart
- Zondag 16 april
- Zondag 21 mei
- Zondag 18 juni
- Zondag 16 juli
- Zondag 20 augustus (onder voorbehoud)
- Zondag 15 oktober
- Zondag 19 november
- Zondag 10 december
De tijden waarbinnen de werkzaamheden plaatsvinden zijn standaard van 7:00-11:00 uur.
Impact van de werkzaamheden
Voor alle RDW-diensten geldt dat tijdens deze onderhoudsvensters er kans is op meerdere korte onderbrekingen. Indien vooraf bekend is dat er langere onderbrekingen zullen plaatsvinden, dan wordt dit vooraf gemeld.
Actuele storingsinformatie
Op de onderhoudspagina van de RDW vind je altijd een actueel overzicht van geplande werkzaamheden. Als je geen informatie op de website vindt over een storing, maar je hebt wel problemen met jouw systeem, neem dan contact op met de servicedesk van de RDW. Ook voor meer informatie over de onderhoudswerkzaamheden kun je rechtstreeks met de servicedesk van de RDW contact opnemen. Het telefoonnummer is 0598 69 33 69 (lokaal tarief). Of stuur een e-mail naar servicedesk@rdw.nl. De medewerkers zijn ook buiten kantoortijden en in het weekend bereikbaar.
Melding buiten openingstijden
Zelf een melding doen buiten openingstijden?
Heb je buiten onze openingstijden een probleem geconstateerd bij het gebruik van onze diensten? En hebben wij hierboven geen storing gemeld voor de dienst waarmee jij een probleem ondervindt? Dan kun je je melding doen middels onderstaand formulier.
Met dit formulier maak je een melding aan bij onze servicedesk. Op de eerstvolgende werkdag neemt een medewerker van de servicedesk contact met je op over deze melding. Onze servicedesk is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 17:30 uur.