Wat is uw bedrijfstype? Welk procestype zoekt u?

Hein Balesar panellid NZMO-webinar: Coronacrisis katalysator voor vernieuwing van zakelijke mobiliteit

Marktnieuws 18 februari 2021

Hoe ziet de wereld ná corona eruit? En hoe gaan we op korte en lange termijn onze zakelijke kilometers inrichten? Na de presentatie van onderzoeker Eric Vousten tijdens het NZMO-webinar van vakblad Automobiel Management lieten Renate Hemerik (VNA), Hein Balesar (Bovemij RDC), Jean Paul Duurland (RET) en Yfke van der Sloot (NS) hun licht schijnen over de resultaten van het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek.

De wereld is volop in verandering en reikhalzend wordt uitgekeken naar de periode na de coronacrisis. “Ik heb geen glazen bol, maar ik ben zeker hoopvol”, benadrukte Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “Ik hoop dat we om de economie weer aan de praat te krijgen meer gaan reizen.”

Veel zakelijke reizigers kozen afgelopen tijd voor vervoer per auto in plaats van de trein, metro of bus. De verwachting is dat de aantallen in het openbaar vervoer weer zullen stijgen. Maar het is lastig inschatten hoe snel, liet Jean Paul Duurland, manager marketing, sales en services bij RET, weten. “Dat alles is echt afhankelijk van de RIVM-maatregelen en het tempo van vaccineren. Hopelijk zitten we einde van het jaar weer op zo’n 80 procent.” Dat zou fantastisch zijn, benadrukte ook Yfke van der Sloot, verantwoordelijk voor de zakelijke markt bij NS. “Maar dat wordt lastig voor de spoorwegen. We kijken vooral hoopvol naar het einde van het jaar.”

Populariteit van occasions

Volgens Hein Balesar, manager sales en retail bij Bovemij RDC, was 2020 bepaald geen goed jaar voor de verkoop van nieuwe auto’s, maar liepen occasions wel als een trein. “De nieuwverkoop viel zo’n 20 procent lager uit dan in 2019. Mijn verwachting is wel positief. Ik denk dat de aantallen in 2021 weer zullen toenemen en dat we richting de 390.000 tot 400.000 gaan.” Volgens Balesar is het nu lastig om echte voorspellingen te doen. “Het aantal autokilometers neemt mogelijk af. Maar tegelijk wordt verwacht dat het aantal auto’s wel zal stijgen. We moeten op termijn gaan zien wat het gaat doen.”

Alle vier panelleden zien zeker de voordelen van thuiswerken, maar wijzen ook op de beperkingen ervan. “Je kunt niet zonder sociale cohesie”, aldus Duurland. “Dat herken ik zeker”, vertelde ook Hemerik. “In het begin werd thuiswerken verheerlijkt. Maar er kleven ook nadelen aan. Als mensen thuiszitten is er geen warme verbinding met elkaar. En je boet aan creativiteit in.”

Volgens Van der Sloot heeft corona ons afgelopen jaar juist ook gewezen op de mogelijkheden van flexibel werken. “Ons gedrag is structureel veranderd. We leven in een nieuwe realiteit waar we onze producten op zullen aanpassen. Ik zie ook veel kansen, onder meer voor deelmobiliteit.”

97 procent van de mensen die een auto als hoofdvervoermiddel heeft, wil de auto ook als belangrijkste vervoermiddel blijven gebruiken na corona. Hoewel de nieuwverkoop in 2020 een flinke knauw kreeg, verkochten occasions wel als warme broodjes. Dat is voor het milieu en de verkeersveiligheid geen positieve ontwikkeling. “Het verjongen is een uitdaging. De leeftijd van het wagenpark neemt toe. Dat heeft gevolgen voor de uitstoot en voor de veiligheid”, aldus Hemerik.

Consistent beleid

Volgens Hemerik is het nu vooral zaak dat een komend kabinet gaat werken aan een consistent beleid. “We hebben behoefte aan een beleid dat werkt. Met elkaar moeten we de verduurzaming doorzetten. Daar schort het nu heel erg aan. Er gaat een subsidiepotje open en voor je het weet is die weer leeg. Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in mobiliteit. Samen met alle partners binnen de Mobiliteitsalliantie willen we deze beweging op gang brengen zodat een volgend kabinet hiermee aan de slag gaat. We willen een vuist maken.”

In het verleden werden openbaar vervoer en auto nog wel eens als directe concurrenten gezien. Maar dat is verleden tijd. Van der Sloot: “We zijn geen concurrenten. Thuiswerken is vooral een van de grootste concurrenten.” Ook volgens Hemerik zijn OV en auto complementair aan elkaar. “Het gaat steeds meer om het switchen tussen modaliteiten. Zo is er tussen de NS en de leasesector veel samenwerking. Bijvoorbeeld in de constructie van leasefietsen of bredere mobiliteitsoplossingen.”

Volgens de vier panelleden zijn belangrijke patronen afgelopen tijd doorbroken. Het is daardoor veel meer geaccepteerd dat medewerkers op andere tijden gaan reizen. Het gaat om slim, duurzaam, effectief en veilig reizen. De keuzevrijheid moet daarbij vooral bij de gebruiker liggen. Kortom, er zijn zeker ook positieve lessen te trekken uit afgelopen jaar. De coronacrisis is uiteindelijk misschien wel een heel belangrijke katalysator geweest voor de vernieuwing van zakelijke mobiliteit. De tijd zal het leren…

Wil je de hele uitzending terugkijken? Dat kan hier.

 

Bestel het NZMO-rapport
Benieuwd naar alle resultaten van het NZMO? Bekijk dan het webinar terug op de website van Automobiel Management. Het uitgebreide rapport met daarin de belangrijkste conclusies, alle ins en outs, achtergronden en infographics is op deze website te bestellen. Kortom, het perfecte naslagwerk voor elke mobiliteitsprofessional.

Delen via