Marktcijfers mobiliteit, COVID-19 bracht opmerkelijke maanden!
In gesprek met Jan Jaap Koops, Business Owner bij RDC. Hij stelt wekelijks de RDC-marktcijfers samen voor de mobiliteitsbranche.
Jan Jaap: ’We zijn nu een aantal maanden onderweg in deze nieuwe tijd met COVID-19 en alle beperkingen. In maart, toen de lockdown inging, wist nog niemand wat ons te wachten stond en hoelang zou gaan duren. Er zijn verschillende ontwikkelingen geweest die mensen niet van tevoren hadden verwacht. Ik splits de ontwikkelingen in drie delen: aftersales en werkplaats, verkopen auto’s en verkopen brommers, scooters en motoren.’
Aftersales
Brabant ging als eerste naar de garage
Mensen kwamen thuis te zitten en tot ieders verrassing ging men volop naar de werkplaatsen toe om auto’s te laten onderhouden. ‘Wellicht ook dankzij wat mailings die onze klanten met CaRe-Mail hebben verstuurd’, zegt Jan Jaap lachend. Het was opvallend dat mensen thuiszaten en dachten, dan moet die auto ook maar naar de garage toe. We weten natuurlijk niet wat precies de gedachten waren. ‘Er is nu tijd voor’, of ‘het is toch wel handig als ie het blijft doen de komende tijd’. Ik denk zelf het eerste. Ik zit toch thuis dan kan ik wel even naar de dealer. En dat patroon zet zich bijna tot op de dag van vandaag door. De cijfers zijn hoger dan waar we normaalgesproken op zitten. Het begint nu echter terug te zakken naar een wat normaler niveau.
Iedereen ging naar de bouwmarkt, met zijn huis en tuin aan de slag, en de auto ging ook het onderhoud in. Je zou denken dat Brabant, met de hoogste coronacijfers, het meeste last van de lockdown zou hebben gehad. Het bijzondere is, dat was echter de regio die als eerste naar de garage ging.
Verkopen auto’s
Sommige weken behoren tot de beste die we ooit hebben meeegemaakt
In maart zie je daar de logische dip. En daarna laten de cijfers zien dat de verkopen van gebruikte auto’s een uitstekende periode meemaken. Ver boven het gemiddelde. Sommige weken behoren tot de beste die we ooit hebben meegemaakt.
Qua verkopen begon het in de verkoop van consument naar consument. De verkoop van autobedrijf naar consument is pas later op gang gekomen, die begint ook nu te groeien. De verkoop van gebruikte auto’s gaat prima. De verkoop van nieuwe auto’s zakte enorm in. Autofabrieken lagen stil en showrooms kregen weinig bezoek. Er is natuurlijk ook een rem gezet op leaseauto’s. Vanaf 1 september mag je deze weer uitzoeken.
Verkopen brommers, scooters en motoren
De bestverkopende regio’s in Nederland waren Utrecht en Brabant
De verkopen van brommers en scooters doen het fantastisch. Voor de verkopen van motoren geldt hetzelfde, voor zowel nieuwe als gebruikte voertuigen, waarbij de gebruikte nog net wat beter scoren. In de motorenmarkt konden we zien dat de verkopen in Groningen, Zeeland en Drenthe, waar de minste coronagevallen zijn geregistreerd, het hardste zijn onderuitgegaan. De bestverkopende regio’s in Nederland waren Utrecht en Brabant. En dat is interessant. Hoe komt het dat de gebieden waar meer coronaregistraties zijn, beter verkopen?
Het kan zijn dat de provincies die nog niet hard waren geraakt zaten te wachten totdat het hen raakte. Een gevoel van: help wat komt er nog op ons af. En dat de Brabanders dachten: we hebben het allemaal al gehad, we gaan er weer voor!
Opmerkelijke geografische verschillen
Het lijkt bijna tegen je intuïtie in te gaan
Het leuke is dat er opmerkelijke geografisch verschillen zijn. En het lijkt bijna tegen je intuïtie in te gaan wat je ziet gebeuren. In een normale crisis gaan cijfers omlaag, maar in deze crisis gaan sommige cijfers juist omhoog. ‘Ik had het niet verwacht’, zegt Jan Jaap.
Je ziet ook dat er allerlei nieuwe initiatieven ontstaan, zoals contactloos proefrijden. In die paar maanden is de digitalisering vijf jaar vooruit geschoten. Ik ben heel benieuwd hoe dat verder uit gaat werken in de mobiliteitsbranche.