Wat is uw bedrijfstype? Welk procestype zoekt u?

“Met de juiste data haal je meer uit je bedrijf”

Nieuws 17 december 2019

Artikel in de oliebollenspecial van Automobiel Management december 2019.

Hanneke Hoogweg, algemeen directeur RDC, en Joost Bruins, commercieel directeur: “Met de juiste data haal je meer uit je bedrijf”

‘Waar haal ik nieuwe klanten vandaan en hoe hou ik mijn klanten ‘vast’. Of: ‘hoe weet je nou hoe goed je het eigenlijk doet, als ondernemer?’. Als moderne ondernemer neem je beslissingen op basis van data, waarbij RDC kan ondersteunen.

Traditioneel is RDC al een belangrijke speler voor de autobranche: van kentekens aanvragen en tellerstand-gegevens verstrekken tot APK-afmeldingen. Binnen vrijwel alle autobedrijven zijn die drie letters RDC een begrip. “Naast importeurs en bijvoorbeeld leasemaatschappijen en autoportals vormen dealerbedrijven voor ons een zeer belangrijke groep klanten”, zegt Joost. “We leveren data waarmee autobedrijven veel gerichter klanten kunnen benaderen en we hebben data waardoor verschillende processen in een onderneming meer inzichtelijk worden. Die klantendata worden  alleen maar belangrijker, nu een klant minder vaak een autobedrijf bezoekt en zich steeds meer online oriënteert.”


Welke klant is in de markt?

“Met de juiste data en een juiste analyse kun je nauwkeurig inschatten wanneer een klant toe is aan vervanging van zijn auto. Waar je als bedrijf op wilt inzetten, is dat er tijd en aandacht wordt besteed aan klanten die op dat moment in de markt zijn. Voor dit proces is het heel belangrijk dat de gegevens rondom de klant, het voertuig en de contactmomenten zoals APK, bandenwissel en onderhoud, beschikbaar en up to date zijn. Dat verzorgen wij.

Vooral bij autobedrijven met meerdere vestigingen is het uitdagend om het complete overzicht te behouden van wat een klant bij je doet. Als je een trouwe klant in een bepaalde vestiging al langere tijd niet hebt gezien, is het wel zo handig dat vanuit je data blijkt dat hij verhuisd is en nu klant is bij een andere vestiging. Het gaat om het kennen van je klant en dat bereik je met een 360 graden klantbeeld.”

Beter managen door inzichten uit data

Hanneke gaat verder op het andere onderdeel. “We verzamelen ook andere data voor autobedrijven. Allerhande processen binnen bedrijven worden een stuk inzichtelijker met het juiste overzicht. Daarmee kun je meer uit je bedrijf halen. Een voorbeeld: bij grote occasionafdelingen is het van belang dat er goed inzicht is in het aantal stadagen. Om te voorkomen dat een auto te lang blijft staan, is het altijd handig om te kijken of dat model wel gewild is in je omgeving. Het zou best kunnen dat dit merk en type vanuit een andere vestiging gemiddeld sneller verkocht is. En als je weet welke modellen in een bepaalde regio populair zijn, kun je ook gerichter auto’s inkopen, maar wat betaal je er dan voor? Die data hebben we ook, plus de verkoopprijzen en dus wat de potentiële winstmarge is. Dat zijn maar enkele voorbeelden van goede data-analyse, waardoor je als bedrijf beter kunt worden. Zo kun je met actuele data en een juiste interpretatie zowel klanten winnen als je bedrijf beter runnen. RDC is daarvoor de aangewezen partner”.  


En de bijpassende advertentie in de Oliebollenspecial van Automobiel Management.

Delen via